Wednesday, June 15, 2011

Hoppas på en Nokia MeeGo mobil på tisdag den 21/6

MeeGo MeeGo har jag väntat på i två år allt sedan jag fick min favorit mobil, en linux mobil kallad Nokia N900. N900 lanserades just för två år sedan. Nokia N900 har ett OS som heter Maemo 5, därefter skulle Maemo 6 komma, men Nokia valde att gå ihop och samarbeta med Intel, som då hade ett OS som hette Moblin och de tillsammans slog ihop Maemo & Moblin till just MeeGo.

Nytt från Nokia väntas på tisdag den 21/6, det kan vara den första MeeGo mobilen eller så kan det också vara Nokias första Windows Mobil, men det verkar inte troligt eftersom man valt att använda rubriken "Nokia to disrupt market with new device", "disrupt" förknippas just med Meego.

Satsningen på Maemo har pågått under många år (ca 5 år), olika modeller har kommit och jag har följt detta noga under alla år. N900 var dock första mobilen, de tidigare modellerna var surf-plattor (N700, N800, N810). Redan från första början sa Nokia att det skulle ta 5 år att ta fram denna nya plattform för att kunna lansera Maemo till den stora breda massan.

Tanken var MeeGo skulle ersätta Symbian för Nokias "topp modeller",den skulle kunna konkurrera med Apple's Iphone. Men till mina stora besvikelse tidigare i år så valde Nokia att gå ut med att man tänkte satsa på Windows mobiler istället. MeeGo förpassades till ett forskningsprojekt på Nokia, för nästa generations mobiler på lite längre sikt, men man lovade dock att släppa en MeeGo mobil under 2011. Hoppas den kommer nu....

No comments: